Acasă Cultură Triodul – urcuș duhovnicesc spre Învierea Domnului

Triodul – urcuș duhovnicesc spre Învierea Domnului

„Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă!”

               „Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă!”

Duminică, 25.02.2024 începe perioada liturgică a Triodului, care precedă cea mai importantă sărbătoare creştină, Învierea Domnului nostru Iisus Hristos – Sfintele Paşti. Cele 10 săptămâni ale acestui timp liturgic reprezintă un urcuş duhovnicesc unit vreme de 7 săptămâni cu asceza postului pentru bucuria pascală.

Duminicile pregătitoare:
– 25 februarie – Duminica Vameșului și a Fariseului
–  3 martie     – Duminica Întoarcerii Fiului Risipitor
– 10 martie    – Duminica Înfricoșatei Judecăți (a Lăsatului sec de carne)
– 17 martie    – Duminica Izgonirii lui Adam din Rai (a Lăsatului sec de brânză, a Iertării)

Postul Mare
– 24 martie  – Duminica Ortodoxiei
– 25 Martie – Buna Vestire
– 31 Martie  – Duminica Sf. Grigorie Palama
–  7 aprilie   – Duminica Sfintei Cruci
– 14 aprilie  – Duminica Sf. Ioan Scărarul
– 21 aprilie  – Duminica Sf. Maria Egipteanca
– 28 aprilie  – Duminica Floriilor (Denie)

Săptămâna Patimilor
– 29 aprilie  – Sfânta și Marea Luni (Denie)
– 30 aprilie  – Sfânta și Marea Marți (Denie)
–  1 mai      – Sfânta și Marea Miercuri (Denie)
–  2 mai      – Sfânta și Marea Joi (Denia celor 12 Evanghelii)
–  3 mai      – Sfânta și Marea Vineri (Denia Prohodului Domnului)
–  4 mai      – Sfânta și Marea Sâmbătă (Denie)
–  5 mai     – Învierea Domnului

Etimologic, termenul „triod” vine din limba greacă, de la „triodion”, format din cuvintele „tria” (trei) și „odi” (odă), și înseamnă cântare sau imn în trei ode sau strofe.

Numele acestei perioade este dat de cartea de cult ce se foloseşte la strană în bisericile noastre. Această carte se numeşte Triod şi cuprinde „imnurile liturgice şi lecturile biblice consacrate perioadei prepascale, texte de o neasemuită frumuseţe poetică şi de mare adâncime teologică, menite să ne trezească duhovniceşte şi să ne ridice sufleteşte din păcat prin pocăinţă, spre a dobândi bucuria iertării şi a împăcării cu Dumnezeu şi cu oamenii. Denumirea cărţii provine de la numărul cântărilor din canoanele Utreniei acestei perioade: spre deosebire de canoanele cuprinse în Octoih şi Minei, formate din opt/nouă strofe, cele din Triod sunt alcătuite numai din trei” (Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Cuvânt-înainte la cartea de cult Triodul, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2010, p. 5).

Călăuza noastră liturgică din perioada postului este, astfel, Triodul, care prin imnurile sale ne ajută să parcurgem urcuşul duhovnicesc al acestui răstimp unic de asceză din cursul anului bisericesc. Prin slujbele cuprinse în Triod, rugăciunea devine o stare permanentă în viaţa celui care posteşte şi care participă la aceste ample rânduieli liturgice ce se săvârşesc în bisericile noastre atât din mănăstiri, cât şi din parohii.

”Este o perioadă de rugăciune mai intensă, de citire mai multă a Sfintei Scripturi, de pocăință și împărtășire mai deasă, dar și de milostenie arătată celor nevoiași. În perioada Triodului este necesară o intensificare a vieții duhov­nicești. Cele patru duminici pregătitoare ne arată care sunt virtuțile principale ce trebuie cultivate în perioada Triodului și mai ales în timpul postului de șase săptămâni, încununat prin Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului. Cele patru mari virtuți sunt rugăciunea smerită, pocăința sinceră, milostenia generoasă și postirea sau înfrânarea. Aceste lucrări de înnoire și de curățire a sufletului sunt bazate pe Sfânta Scriptură și pe experiența sfinților și a Bisericii. Rugăciunea smerită este însoțită și de metanii, care în limba greacă înseamnă «pocăință». Ele sunt practicate de întreaga Biserică, popor și cler. Veșmintele liturgice din zilele de rând ale săptămânii, în perioada Postului Paștilor, sunt de culoare cernită, pentru a ajuta clerul și credincioșii să se preocupe mai mult de interioritatea persoanei, nu de aparențele exterioare”. Preafericitul Părinte Daniel

Triodul, prin imnografia sa, dar mai ales prin textele pline de teologie a Sinaxarelor sale, ne aduce aminte de toate binefacerile pe care Dumnezeu le-a revărsat asupra neamului omenesc încă din clipa creării primilor oameni, Adam şi Eva. Prin neascultarea lor am pierdut Raiul, fiind „izgoniţi din pricina” invidiei şi a urii „şarpelui şi vrăjmaşului, începătorul răutăţii, doborât din pricina mândriei; că am fost îndepărtaţi de la bunătăţile Raiului şi am ajuns să fim conduşi de diavol; că Fiul lui Dumnezeu şi Cuvântul, prin milostivirea milei Sale, a plecat cerurile şi S-a pogorât, a locuit în Fecioară şi S-a făcut Om; că ne-a arătat chipul de a ne sui la cer, prin vieţuirea Sa, prin smerenia Sa mai cu seamă, prin postul, prin îndepărtarea de rele şi prin celelalte fapte ale Lui; că a pătimit, a înviat şi S-a suit iarăşi la cer; că a trimis pe Sfântul Duh Sfinţilor Lui Ucenici şi Apostoli; că Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu desăvârşit a fost predicat de ei pretutindenea; că şi dumnezeieştii Apostoli au făcut minuni prin harul Preasfântului Duh; că în acelaşi timp au adunat, prin predica lor, pe toţi sfinţii de la marginile lumii, umplând lumea cea de sus” (Sinaxar).

Perioada Triodului începe cu Duminica Vameşului şi a Fariseului – Duminica a 33-a după Rusalii – (25.02) şi se încheie cu Sfânta şi Marea Sâmbătă (4 mai). El „a fost întocmit cu înţelepciune şi în chipul cel mai bun şi cum se cuvenea de mulţi dintre Sfinţii şi purtătorii de Dumnezeu Părinţii noştri, făcători de cântări, insuflaţi fiind de Sfântul Duh” (Sinaxar).

Duminica a 33-a după Rusalii (a Vameșului și a Fariseului)
Textul evanghelic (Luca 18:10-14): ”Zis-a Domnul pilda aceasta: Doi oameni s-au suit la templu ca să se roage: unul era fariseu și celălalt vameș. Fariseul, stând drept, așa se ruga în sine: Dumnezeule, Îți mulțumesc că nu sunt ca ceilalți oameni, răpitori, nedrepți, preadesfrânați, sau ca și acest vameș. Postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate câte câștig.
Iar vameșul, departe stând, nu voia nici ochii să-și ridice către cer, ci-și bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului! Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa decât acela. Fiindcă oricine se înalță pe sine se va smeri, iar cel ce se smerește pe sine se va înălța.”

Definitoriu pentru această perioadă liturgică este frumosul imn al pocăinţei din slujba Utreniei: „Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă; că mânecă duhul meu la biserica Ta cea sfântă, purtând locaş al trupului, cu totul spurcat. Ci ca un îndurat curăţeşte-l, cu mila milostivirii Tale”.

– 3 martie: Duminica a 34-a după Rusalii (a Întoarcerii Fiului risipitor) – textul evanghelic (Luca 15:11-32)”biblia.ortodoxa.info”

– 10 martie: Duminica Înfricoșatei Judecățitextul evanghelic (Matei 25:31-46) – ”biblia.ortodoxa.info”

– 17 martie: Duminica Izgonirii lui Adam din Rai – textul evanghelic (Matei 6: 14-21) – ”bilbia.ortodoxa.ro”

– 24 martie  – Duminica Ortodoxiei – textul evanghelic (Ioan 1: 44-51) – ”biblia.ortodoxa.ro”

– 31 Martie  – Duminica Sf. Grigorie Palamatextul evanghelic (Marcu 2: 1-12) – ”biblia.ortodoxa.ro”

– 7 aprilie   – Duminica Sfintei Cruci – textul evanghelic (Marcu 8: 34-38) – ”biblia.ortodoxa.ro”

– 14 aprilie  – Duminica Sf. Ioan Scărarultextul evanghelic (Marcu 9: 17-32) – ”biblia.ortodoxa.ro”

– 21 aprilie  – Duminica Sf. Maria Egipteancatextul evanghelic (Marcu 10: 32-45) – ”biblia.ortodoxa.ro”

Drumul nostru din vremea Triodului este condus de post şi pocăinţă pentru a dobândi Raiul, pierdut de Adam prin nepostire şi lipsa pocăinţei.

Timpul postirii în care ne aflăm să-l petrecem prin intensificarea rugăciunii, pe care s-o unim cu asceza şi lectura Sfintelor Evanghelii pentru a ajunge la bucuria Învierii, ţinta strădaniilor noastre duhovniceşti din această perioadă liturgică a Triodului.

De ce nu postim în prima săptămână a Triodului?
Dacă urmărim în calendarul ortodox prima dintre cele trei săptămâni pregătitoare dinaintea Postului Mare, observăm că zilele de miercuri și vineri sunt însemnate cu harți, adică în aceste zile nu se mai ține post, ci este dezlegare la orice fel de mâncare.
Semnificațiile duhovnicești și pedagogice ale acestei săptămâni se regăsesc în Evanghelia Vameșului și a Fariseului, citită în Biserici în prima duminică a Triodului. În pericopă este descris felul mândru de a posti al fariseului, în antiteză cu smerenia vameșului, care era păcătos și mărturisea acest lucru în rugăciunea sa. Astfel, pentru a ne pregăti de post așa cum se cuvine și pentru ca nici noi să nu postim ca fariseul, cu îngâmfare şi laudă, Biserica a suspendat total postul de miercuri și vineri.
Cea de-a doua săptămână a Triodului este una obișnuită, adică vom posti miercurea și vinerea, iar cea de-a treia săptămână este cunoscută drept Săptămâna albă, atunci fiind dezlegare la brânză, lapte, ouă și pește în toate zilele, inclusiv miercurea și vinerea.

Surse text:
– „Dumnezeu preferă rugăciunea vameșului păcătos, dar smerit, nu pe a fariseului moral, dar mândru” – ”ziarullumina.ro”
– Sf. Ier. Tarasie, Patriarhul Constantinopolului; Duminica a 33-a după Rusalii (a Vameșului și a Fariseului); Începutul Triodului – ”basilica.ro”
– Triodul, timp de pregătire pentru Înviere – ”ziarullumina.ro”
– De ce nu postim în prima săptămână a Triodului? – ”doxologia.ro”
– Rugăciunea şi postul în imnurile Triodului – ”ziarullumina.ro”

Accesează și:
– A doua duminică a Triodului la Catedrala Patriarhală – ”ziarullumina.ro”
– Prima duminică a Triodului la Catedrala Patriarhală – ”ziarullumina.ro”
– Începutul Triodului. Vameșul și fariseul: iubirea ispășitoare a lui Dumnezeu – ”doxologia.ro”
– Triodul, urcuș spre Înviere – ”doxologia.ro”
– Triodul, timpul rugăciunii împletite cu postirea – ”ziarullumina.ro”
– Modele de pocăinţă în perioada Triodului – ”doxologia.ro”
– Triodul, sinteză a teologiei ortodoxe – ”ziarullumina.ro”
– Iată, începe să adie a post! – ”doxologia.ro”
– Audio – Ușile pocăinței, glasul al VIII-lea – Arhidiacon Vlad Roșu (conținut găzduit de o terță parte – youtube.com/@vladrosubyzantinemusic, timp ascultare 6:14)