Universitatea Politehnica Timișoara anunță că va demara un proces amplu de pregătire a cadrelor didactice din toate facultățile, având ca scop familiarizarea acestora cu instrumentele de inteligență artificială, pentru ”a sprijini dezvoltarea unui mediu educațional inovator și adaptat tehnologiilor moderne”, informează ”economica.net” .
Cursurile de pregătire includ prezentări, ateliere practice despre cum poate fi integrată eficient inteligența artificială în procesul educațional pentru a îmbunătăți atât învățarea, cât și predarea.
„Necesitatea acestor seminare a fost determinată de creșterea rapidă a tehnologiilor AI și de nevoia pregătirii cadrelor didactice pentru un viitor în care aceste tehnologii vor deveni omniprezente. Era esențial să educăm cadrele didactice în acest sens, pentru a le permite să folosească eficient aceste instrumente în clasă. Generațiile noi de elevi și studenți sunt din ce în ce mai puțin receptive la metodele clasice de predare. De asemenea, studenții și chiar elevii folosesc deja aplicații precum ChatGPT, Gemini sau Copilot”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan.
Aceste sesiuni de formare vor include și un focus pe etica utilizării inteligenței artificiale, asigurându-se că profesorii sunt pregătiți nu doar să aplice tehnologia, ci și să înțeleagă implicațiile sale etice în contextul educațional. În acest sens, cadrele didactice vor fi instruite să identifice și să combată eventualele riscuri legate de utilizarea necorespunzătoare a AI, cum ar fi generarea de conținut plagiat sau înșelător.
„Ce am observat până acum este că mulți studenți tind să utilizeze inteligența artificială pentru a rezolva temele în locul lor, fără a încerca să înțeleagă cu adevărat ce a generat AI-ul. Cred că valoarea reală a inteligenței artificiale constă în capacitatea de a ajuta studenții să înțeleagă concepte dificile, însă acest lucru este posibil doar dacă studenții pun întrebările corecte. În urma acestor cursuri, cadrele didactice vor învăța cum să le ofere studenților explicațiile necesare și să-i ghideze să formuleze întrebările potrivite pentru a obține cele mai bune răspunsuri din partea instrumentelor AI. Studenții pot folosi AI pentru a-și îmbunătăți învățarea, pentru a obține feedback și pentru a-și organiza studiile. Cu toate acestea, utilizarea AI ar trebui să fie limitată în timpul evaluărilor și examenelor pentru a asigura integritatea academică”, a declarat Daniel Iercan, coordonator implementare strategie AI în Universitatea Politehnica Timișoara.
Universitatea Politehnica Timișoara a fost prima instituție de învățământ din România care a reglementat folosirea AI în procesul educațional
În urmă cu doi ani, Senatul Universității Politehnica Timișoara a aprobat un set de recomandări prin care studenții pot folosi aplicațiile de tip ChatGPT în lucrările de licență sau disertație.
„Până acum am avut studenți care au folosit aplicații pentru a genera cod și pentru a le îmbunătăți exprimarea. De asemenea, în lucrările de licență sunt cazuri de studenți care au apelat la aplicații precum ChatGPT, unii au fost sinceri și au trecut în bibliografie, în alte cazuri profesorii au identificat situații de folosire fără a menționa, așa că le-au pus întrebări suplimentare pentru a verifica dacă au înțeles întru totul ceea ce au scris”, a încheiat rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan.
Citește art. integral pe ”economica.net” .
Foto: ”freepik.com”