Ministerul Finanțelor a pregătit legislația pentru introducerea ”CNP-ului” (Numărul de Identificare Digitală) fiscal pentru cumpărături online, informează ”hotnews.ro” .
Conform proiectului de Ordonanță: ”Orice persoană fizică care deține cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal”.
Ca motiv, în Nota de fundamentare, se menționează: ”Având în vedere situațiile constatate în aplicarea legislației fiscale, cu implicații în încasarea veniturilor statului, inclusiv din perspectiva comportamentului fiscal al contribuabililor în raport cu aplicarea legislației fiscale, care, în unele cazuri, conduce la acumularea de datorii, pe care ulterior, nu le mai pot achita, cu riscul intrării în procedura insolvenței, se impune adaptarea legislației fiscale astfel încât statul să se asigure că, prin măsurile fiscale adoptate, gradul de colectare și conformare la plată crește” .
Numărul de identificare digitală poate fi comunicat, la cerere, fie prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual” , fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal în locul codului numeric personal.
Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF.
Proiectul mai prevede faptul că odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plăți sau închirierea unei casete de valori, instituțiile de credit, instituțiile de plată şi instituțiile emitente de monedă electronică vor transmite organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu deţin cod de identificare fiscală.
Pe baza datelor transmise, Ministerul Finanțelor va atribui numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală, va înregistra fiscal persoana respectivă şi va comunica instituției de credit, instituției de plată sau instituției emitente de monedă electronică informația referitoare la înregistrarea fiscală în termen de 5 zile de la data solicitării atribuirii numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală.
Totodată se va emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia.
Mai sunt vizate și modificări privind proceduri simplificate pentru valorificarea bunurilor sechestrate și confiscate; măsuri pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări şi plăți în numerar în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra conturilor bancare, eșalonării la plată în formă simplificată, etc.
Citește art. integral pe ”hotnews.ro” .
Foto: ”freepik.com”
Accesează și:
– Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică legea care vrea să introducă CNP fiscal la persoane fizice – ”economica.net”