Acasă Bănci-Asigurări Creștere de aproape 5 ori a productivității în sectoarele unde se utilizează...

Creștere de aproape 5 ori a productivității în sectoarele unde se utilizează ”Inteligența Artificială” – studiu

Numărul joburilor care necesită competențe legate de inteligența artificială a crescut de 3,5 ori mai repede decât restul joburilor, iar salariile pot fi și cu 25% mai mari, conform studiului PwC 2024 Global AI Jobs Barometer.

Din raport reies următoarele:
– Serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse la schimbările generate de inteligența artificială (IA);
– Exemple de ocupații expuse la IA: analiști financiari, asistenți de relații cu clienții și programatori de software;
– Numărul locurilor de muncă în ocupațiile expuse la IA este încă în creștere, dar cu o rată cu 27% mai mică;
– Angajații care ocupă roluri expuse la IA vor fi nevoiți să demonstreze sau să dobândească noi competențe pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

Astfel, conform studiului, serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de inteligența artificială (IA), atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor angajaților.  Productivitatea acestor sectoare a crescut chiar și de cinci ori în urma utilizării tehnologiei IA comparativ cu alte domenii.

”Creșterea productivității muncii este o premisă cheie a creșterii economice și a nivelului de trai, așa cum a fost întotdeauna, iar tehnologia este un factor critic. În consecință, orice inovație în tehnologie, cum este și inteligența artificială este binevenită. Istoria ne arată că fiecare val de tehnologie duce la o reconfigurare a cererii și ofertei pe piața muncii, care însă a însemnat întotdeauna o cerere totală în creștere, atât numeric, cât și din punct de vedere al competențelor cerute. Singura diferență este legată de viteza cu care inteligența artificială penetrează activitatea economică și societatea, în general.  Datele noastre sugerează că IA nu anunță o perioadă de pierderi de locuri de muncă, ci mai degrabă o creștere graduală a pozițiilor care vor necesita mai multe competențe în acest domeniu, combinată cu o reprofilare a rolurilor cu un conținut care poate fi înlocuit de tehnologie. Pe de o parte, aceasta poate fi o veste bună pentru țările care se confruntă cu deficit de forță de muncă în multe sectoare, dar pe de altă parte, creează o nevoie acută de dezvoltare de competențe noi sau chiar recalificare. Este critic deci pentru fiecare dintre noi, pentru a ne păstra valoarea pe piața muncii, să avem o atitudine deschisă pentru învățare continuă și să înțelegem că lumea în care trăim presupune adaptare și flexibilitate”, a declarat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.

Spre exemplu, în IT, cererea de competențe legate de inteligența artificială, cum ar fi „ AI/Machine Learning Inference” sau procesarea în limbaj natural, este în creștere, în timp ce pentru anumite competențe de programare în limbaje clasice, care pot fi ușor de înlocuit de AI, este în scădere.

Există însă și sectoare care nu vor fi afectate de inteligența artificială sau care înregistrează o cerere de forță de muncă în creștere datorită altor macro tendințe, precum sectorul energiei regenerabile, construcțiile, activitățile sportive sau serviciile medicale sau de îngrijire personală.

În prezent, există de șapte ori mai multe anunțuri pentru locuri de muncă specializate în IA decât în 2012. Raportul constată că cea mai rapidă creștere a ponderii rolurilor care necesită competențe în domeniul AI s-a înregistrat în servicii financiare (pondere de 2,8 ori mai mare față de alte sectoare), serviciile profesionale (de 3 ori mai mare) și IT (de 5 ori mai mare).

Mai mult, studiile arată o creștere semnificativă a importanței competențelor cognitive sofisticate (analiză, gândire critică, creativitate etc.), dar și a celor emoționale și comportamentale (adaptabilitate, inteligență emoțională, influență socială, autonomie etc.), pe lângă competențele digitale.

Citește art. integral pe ”pwc.ro”

Foto: ”freepik.com”